PRZEDSZKOLE SIÓSTR NIEPOKALANEK

Zasady wychowawcze

Przez kilkadziesiąt lat opracowaliśmy zasady wychowawcze, które obowiązują w naszych przedszkolach i szkołach. To rozwinięcie zasad, któree pozostawiła nam nasza Matka Marcelina Darowska

Zasada pierwsza
BÓG WSZYSTKIM, PRZEZ WSZYSTKO DO BOGA

Celem jej jest kształtowanie w dzieciach właściwej postawy chrześcijańskiej.

W stosunku do Pana Boga:

  • udział dzieci w codziennej modlitwie, niedzielnej Mszy Świętej i okolicznościowych uroczystościach przypadających w roku liturgicznym
  • wdrażanie dzieci do różnego rodzaju praktyk religijnych (Różaniec, Droga Krzyżowa)
  • kształtowanie postawy ofiary i wyrzeczenia (ofiarowanie swoich zabawek, słodyczy dla potrzebujących)
  • poszukiwanie prawdy, dobra, piękna i miłości otaczającym nas świecie – wyrażanie wdzięczności Bogu za wszystkie Jego dary
  • tworzenie warunków dokonywania wyborów i ich oceniania

W stosunku do siebie i drugiego człowieka:

  • organizowanie działań umożliwiających poznawanie wielowymiarowości człowieka
  • pomoc w budowaniu pozytywnego obrazu własnego „ja”
  • wykorzystywanie codziennych sytuacji do podejmowania przez dziecko prób samooceny
  • stworzenie sytuacji do nabywania doświadczeń społecznych
  • uczenie nawiązywania bliskiego, serdecznego kontaktu z drugim człowiekiem
  • kształtowanie postawy szacunku wobec innych
  • stwarzanie warunków do rozwiązywania sytuacji konfliktowych na zasadzie dialogu i akceptacji innych
  • umożliwienie zdobycia doświadczeń w mówieniu, słuchaniu i byciu słuchanym
  • wdrażanie do okazywania wzajemnej pomocy życzliwości
  • uczenie postępowania zgodnego z obowiązującymi normami i zasadami kultury
  • tworzenie okazji do wymiany informacji, dyskutowania i dochodzenia do wspólnych rozwiązań

Zasada druga
BÓG NAS STWORZYŁ POLAKAMI

Celem jej jest kształtowanie postawy patriotycznej.

Zasada ta realizowana jest przez:

  • wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości: przyrodniczej (eksperymentowanie, obserwowanie, odkrywanie) społeczno – kulturalnej (poznawanie zasad życia społecznego, tradycji rodzinnej, regionalnej, narodowej)
  • budzenie poczucia przynależności narodowej (zaznajomienie dzieci z godłem Polski, flagą, zarysem
  • słuchanie legend związanych z przeszłością naszego kraju –poznawanie jego historii i dziejów
  • uroczyste obchodzenie dni pamięci narodowej (11 listopada, 3-go Maja)
  • zaciekawienie bogactwem i pięknem przyrody oraz środowiskiem społeczno – kulturowym i technicznym

Zasada trzecia
WIERNOŚĆ SWOIM OBOWIĄZKOM

Celem jej jest kształtowanie postawy odpowiedzialności za siebie i innych.

Zasada ta realizowana jest przez:

  • wspieranie samodzielnych działań dziecka w różnych formach aktywności, ze szczególnym zwróceniem uwagi na aktywność twórczą dziecku w dostrzeganiu problemów, planowaniu i realizowaniu zadań
  • umożliwianie dziecku dokonywania wyborów i przeżywania pozytywnych efektów własnych działań
  • wdrażanie do utrzymania porządków w sali i innych miejscach wspólnego użytku
  • kształtowanie postawy sumienności, uczciwości bezinteresowności tworzenie warunków
  • sprzyjających spontanicznej zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka, wyrażania siebie w różnych formach ekspresji kształtowanie nawyków higienicznych
  • uczenie postępowania zgodnego z zasadami warunkującymi bezpieczeństwo
  • kształtowanie czynnych postaw wobec własnego zdrowia i zdrowia innych – rozwijanie poczucia odpowiedzialności poprzez dokładne wykonywanie podejmowanych zadań
  • uwrażliwienie na przejawy destruktywnej roli człowieka w środowisku
  • przekazywanie wiedzy o zdrowym stylu życia,
  • ocenianie zachowań służących i zagrażających zdrowiu,
  • edukacja prozdrowotna i proekologiczna

Zasada czwarta
NAUCZYĆ DZIECI MYŚLEĆ

Celem jej jest kształtowanie świadomej i odpowiedzialnej postawy dziecka.

Zasada ta realizowana jest przez:

  • stwarzanie okazji do dokonywania przez dziecko wyborów – rozwiązywanie i nazywanie trudniejszych problemów
  • wspólne szukanie dróg wyjścia (dialog z wychowawcą, kolegą i koleżanką, współpraca w grupie)
  • tworzenie okazji do wymiany informacji
  • budzenie zaciekawienia otaczającym światem poprzez prowokowanie pytań i dostarczanie radości odkrywania
  • budzenie zainteresowania pośrednimi źródłami wiedzy oraz kształtowanie umiejętności korzystania z tych źródeł
  • poznawanie, rozumienie i stosowanie umownych symboli i znaków, w tym liter, cyfr i znaków matematycznych
  • określanie relacji między przedmiotami i zjawiskami w otaczającym środowisku
  • tworzenie sytuacji sprzyjających klasyfikowaniu, porządkowaniu i liczeniu
  • organizowanie działań mobilizujących do uważnego słuchania i obserwowania życia społecznego, techniki i przyrody,
  • odkrywanie i prowadzenie prostych doświadczeń